Technické informace (závady) o spojkách a jejich odstranění.
Příčiny hluku ZMS ve volnoběžných otáčkách
Chtěl bych Vás upozornit, že při ujetí vozidla cca.150 000km má dvouhmotový setrvačník (ZMS) ujeto cca. 250 000km z důvodů, že se do jeho doby provozu počítá i stání vozidla ve volnoběhu. To znamená, že jen při stání vozidla a nastartovaném motoru - 250 motohodin (tak se provádí zkouška ZMS) je to, jako když vozidlo ujede v provozu cca. 50 000km.
Hluk nemusí být vždy způsoben vadným dvouhmotovým setrvačníkem, ale i jiným vlivem (chyby na zapalování, tlaky motoru, vstřikovací elementy, škrtící klapkou, vstřikovacím čerpadlem atd.)
Setrvačník se mění: praskliny na pracovní ploše, únik mazacího tuku, ZMS nelze volně pootáčet vlevo - vpravo a nebo je zaseklý (pootočené otvory pro demontáž šroubů)
Důležité informace o změn počtu zubů u věnců setrvačníků.
Počet zubů ne věnci setrvačníku:
T5 - T6 = Start - Stop 132 zubů
MQ200 GA Start - Stop 129 zubů
MQ200 GA bez 132 zubů
MQ200 Start -Stop 129 zubů
MQ200 bez 125 zubů
MQ250 Start - Stop 129 zubů
MQ250 bez 132 zubů
MQ350 Start - Stop 132 zubů
MQ350 bez 135 zubů
V případě nedržení dojde k poškození startéru a zastavení vouzidla.
Zkouška pohybu setrvačníku.
Na setrvačník namontovat 2ks šroubů a pákou odzkoušet jeho pohyb ve směru vlevo - vpravo jeho úhel. /hel sepnutí se mění podle počtu ujetých km a hlavně způsobem jízdy. Největší vliv na poškození je jízda na podtočený motor (jízda pod 2 000ot/min a následné zrychlování). V tom případě musí být včas přeřazeno na nižší převodový stupeň.
Pokud je při zkoušce znát citelný odpor do pružin (uvnitř ZMS, je setrvačník (ZMS) v pořádku a není žádný důvod jej měnit.
Hluk způsobuje axiální ložisko dvouhmotového setrvačníku (ZMS) - nejedná se o závadu a v žádném případě nedojde k poškození dvouhmotového setrvačníku (ZMS). U vozidel Škoda náběh montáže do vozidel: motor 1,9TDi - 11/2009 a motor 2,0l/TDi - 3/2010 u ostatních typů vozidel dle jejich ,,Technické informace,,
Od 28KT/2012 nový setrvačník 04C 141 031A nebo B (těžší setrvačník a jiné třecí kroužky)
Uvedený hluk způsobuje vyschnutí teplotní vazelíny na čepu vypínací páky spojky. V případě uvedeného hluku je nutno čep vypínací páky namazat teplotním tukem G 052 132 A2 a nebo vyměnit čep vypínací páky za nové provedení (má vybroušené drážky ve tvaru znaménka +) z důvodů udržení mazacího tuku.
V případě uvedené závady, vždy zkontrolovat axiální vůli klikového hřídel než přistoupíte k výměně hlavního nebo pracovního válce spojky. Nezapomeňte vždy také zkontrolovat zda vedení spojky (trubička + hadička) je vždy od hlavního válce spojky ve spádu k pracovnímu válci spojky a zda je pevně usazena v držáku na převodovce.
V případě již zápachu spojky je samozřejmostí kontrola dílů spojky na přehřátí nebo jejího připálení (spálení).
Další informace o možnosti poškození, budu dále rozšiřovat o foto dílů spojek a jejich příčin poškození.
Reklamace - Hluky, vibrace – oblast spojky
Při výměně setrvačníku u 6°převodovek DSG, vždy zkontrolujte ozubení unašeče dvouspojky. Ozubení musí mít tvar hradby, jinak hrozí opětovné hlukové projevy - klepání ve volnoběhu nebo při vypínání motoru.
Poškozené ozubení hřídele dvouspojky, zuby již (sešikmené do špiček) od setrvačníku
Ulomený 1zub viz, obrázek Přihnutý zub viz. kroužek
Následkem poškození (prasknutí) Hystrésní pružiny viz. foto, dochází ke kolizi víka spojky se skříní spojky.
Při poškození skříně spojky - není vždy nutno skříň spojky měnit - (posoudit rozsah hloubky poškození skříně spojky). Cena oprav začíná na 25 000Kč - 35 000Kč podle poškození dílů převodovky. Všechny namodralé díly (ozubení vždy vyměnit)!!!!!!!!!!!
Při opravách já doporučuji vždy používat spojku od firmy LUK popřípadě Sachs.
Je zakázáno použít spojku VALEO a vůbec nikdy nepoužít od uvedené firmy jednohmotnostní spojku (hrozí prasknutí klikové hřídele).
Některé typy vík spojek musíte montovat s novým typem ložiska viz. foto. NEZAMĚNIT ložisko staré a nové provedení!
šipka a kroužek ukazují na tepelné přehřátí víka spojky a tím ztráty vypínací síly - 100% viník uživatel vozidla, pokud nejsou zjištěny jiné druhy poškození víka spojky (prasklý drát, prasklá centrážní membránová pružina).
Důležité: vždy zkontrolovat víko spojky z boku (šipka), zda litina není zlatá, namodralá nebo fialová (různé barvy přehřátí víka spojky).
Šipka ukazuje otlaky od vypínacích prstů víka spojky (jízda s trvale mírně položenou nohou na spojkovém pedálu). Dochází k postupné hlučnosti hydraulického vypínacího ložiska spojky - 100% viník uživatel vozidla.
Sestava víka spojky LUK a vypínacího ložiska série do 16.5.2011. Zkontrolovat čísla dílů víka spojky a vypínacího ložiska spojky.
Sestava víka spojky LUK a vypínacího ložiska s plastovým kroužkem série od 16.5.2011. Zkontrolovat čísla dílů víka spojky a vypínacího ložiska spojky.
Sestava víka spojky SACHS a vypínacího ložiska série DO 16.5.2011. Zkontrolovat čísla dílů víka spojky a vypínacího ložiska spojky.
Sestava víka spojky SACHS a vypínacího ložiska s plastovým kroužkem série od 16.5.2011. Zkontrolovat čísla dílů víka spojky a vypínacího ložiska spojky.
Poškozené (obroušené prsty víka spojky) - při opravě spojky bylo použito víko spojky nového provedení (prsty víka spojky jsou na konci ohnuté do rádiusu, staré provedení jsou prsty rovné viz. foto - připravuje se) ale použito ložisko spojky starého provedení.
Detail poškození (obroušení čela prstů) víka spojky. Uživatel vozidla si takzvaně jezdí s trvale položenou nohou na spojkovém pedálu.