• Převodovky Sixta

    Stále více zákazníků se na nás obrací tak neváhejte ani Vy a pomůžeme vám závadu odstranit. Jak se provádí opravy vymontovaných převodovek atd.? Co stojí samosvorné diferenciály Škoda 742? Co způsobuje hluk u 6-ti stupňových převodovek nebo závada na spojkovém systému? Číst více
  • 1

Závady a opravy HALDEX spojek VW a Volvo

Opravy Haldex spojek + rozvodovek

 

 

Od 1.6. 2013 opravujeme také některé rozvodovky Haldex spojky (hluky ze zadní rozvodovky) u vozidel VOLVO, SAAB Cena opravy je 12 800Kč - 16 00Kč + DPH.

POZOR! - změna intervalu výměny olej v zadním diferenciálu u vozidel VOLVO a SAAB je nově předepsána každý rok nebo ujetí 30 000km (co nastane dříve). Porušení intervalu výměny oleje může v externím případě vést k poškození celého zadního diferenciálu. Závada se projevuje vibracemi,boucháním nebo hluku při jízdě do kruhu.

Vždy použít originální olej - rozvodovka - 11 61 620 - množství 0,8l

Haldex spojka - 313 83 079 množství . 0,5l

filtr - 307 87 687

 

 

Provádíme dále mechanické opravy VW - HALDEX rozvodovek 1 až 5 generace (podle druhu poškození). Z důvodu, že se HALDEX spojky nebo jeho rozvodovka se v servisní síti neopravují, nabízíme tuto službu.

Cena opravy (hluky) rozvodovky Haldex spojky je 16 000Kč + DPH

Je nutno rozlišit, zda se jedná o hluk HALDEX spojky nebo rozvodovky. Ve většině případech po odpojení zásuvky od Haldex spojky hluk přestane.

POSTUP"

Pokud hluk přestane, nejedná se o mechanickou závadu ale o nějakou elektrickou závadu dílů v systému, které ovládají Haldex spojky, závadu Vám musí najít a odstranit elektronik.

Pokud je hluk jen při zatáčení, vždy odpojte nejdříve snímač úhlu natočení volantu, pokud hluk přestane, zase musí najít el. závadu pouze elektronik.

Pokud ale hluk neustane, musíte demontovat kardanovou hřídel a provést jízdní zkoušku. Hluk opět nepřestane, musíte demontovat Haldex spojku z rozvodovky + L + P hnací hřídel a odzkoušet pouhým otáčeními, zda se nejedná o hluk od ložisek Haldex spojky nebo rozvodovky. Ve většině případech dochází k poškození ložisek rozvodovky z důvodů degradace olejové náplně (vzdušná vlhkost).

POZOR: pokud po výměně ložisek v rozvodovce Haldex spojky hluk přetrvává, jedná se již o poškození zubů (hruška + talířové kolo, nelze opravit), a v tom případě se musí vyměnit kompletní Haldex spojka společně s rozvodovkou, což je velmi nákladné. Proto doporučuji výměnu oleje v rozvodovkách po ujetí 120 000km. Celoživotní olejová náplň v převodovkách nebo rozvodovkách neexistuje.

Cena opravy rozvodovky Haldex spojky (výměna ložisek + gufer + nastavení) se pohybuje 16 000,- Kč + DPH.

Někdy lze opravit na počkání!

 

Postup kontroly Haldex spojky (hluky, blokování kol atd.) na vozidle.

Haldex 1. a 2. generace - odpojit svorkovnici na čerpadle Haldex spojky nebo pojistku ABS - hluk přestane (z 95% vadné čerpadlo, 2% vadný snímač ABS na PP kole, 2% vadná ŘJ Haldex spojky a 1% snímač úhlu natočení volantu.

V případě, kdy se hluk nebo blokování vozidla se vyskytne jen při natočení volantu , začněte odpojením snímače úhlu natočení volantu, pokud hluk nebo blokování zmizí začněte kontrolovat díly (snímač natočení volantu, kabeláž k ŘJ. atd.).
Haldex spojka není při jízdě na rovině funkční, začne být funkční až při prokluzu PP kola (snimač ABS) nebo informaci od ESP (snímač úhlu natočení volantu) přes ŘJ Haldex spojky aby byla Haldex spojka uvedena v činnost (zvedne se tlak oleje přes olejové čerpadlo na lamely spojky Haldex).


Haldex spojka 4. generace - při nastartování motoru se aktivuje čerpadlo Haldex spojky. Jakmile je dosaženo určitých otáček motoru dojde k sepnutí čerpadla, kdy olej je nasáván přes olejový filtr (již se nemění) do akumulátoru tlaku olej, dokud není v olejovém okruhu dosažen tlak 3MPa. Dále pak elektromagnetický ventil regulace otevření spojky N373 dostane pokyn od ŘJ k otevření tlakové větve a tím dochází přes píst ke stlačení soustavy lamel Haldex spojky.
Přenos hnacího momentu reguluje ŘJ pomocí elektromagnetického ventilu řízení stupně otevření spojky N373.

POZOR! Filtr se nemění (není jako ND) hrozí poškození a únik oleje. V případě, že jste ho demontovali tak ho lze objednat přes firmy v ČR. Cena kolem 1 500Kč.

 

 

Vibrace a hluky za jízdy při otáčkách cca. 2 000ot/min až 2 800ot/min u vozidel VW s Haldex spojkou.

Odstranění: vyměnit vždy zadní gumový pružný kotouč mezi hnacím hřídelem (kardan) a Haldex spojkou. Počtem ujetých km a stářím dochází k separaci pružného gumového kotouče a tím k zvýšení hlučnosti a vibraci vozidla.

Separace gumy (stářím nebo povětrnostními podmímkami).

 

Příčina prasknutí skříně rozvodovky spojky Haldex (viz. foto místa poškození).

- příčina prasknutí skříně rozvodovky spojky Haldex (v žebrování) je způsobena mechanikem, který omylem vypustil olej z rozvodovky místo ze spojky Haldex. Olej ale doplní do spojky Haldex (malé množství). Vozidlo ujede se zbytkovým olejem v rozvodovce cca. 3 000km a pak dojde k uvedenému prasknutí obalu rozvodovky spojky Haldex.

100% viník mechanik. který měl vyměnit olej ve spojce Haldex

 

Foto míst vypouštění oleje v Haldex spojce a rozvodovce IV. generace a jejich kontrolních otvorech.

Ve většině případech dochází mechanikem k záměně výpustného šroubu oleje z Haldex spojky, s výpustním šroubem oleje rozvodovky spojky Haldex.

 

Haldex spojka IV.generace.

Do roku 2009 byl interval výměn oleje každých 60 000km.

Od roku 2010 je interval výměny oleje každé 3 roky bez ohledu počtu ujetých km.

Z praxe doporučuji zachovat interval (kontroly) výměny oleje po 60 000km z důvodu viz. níže popsaného zdůvodnění.

U vozidel se spojkou Haldex IV generace, dochází často vlivem vzdušné vlhkosti, která může být u některých vozidel značná (záleží na prostředí, ujetých km atd.) jenž proniká přes odvzdušnění k degradace olejové náplně. Ta má podstatný vliv na funkci ventilu N373 (zalepování regulačního pístu). V některých případech může dojít i k výpadku pohonu 4X4.

Z praxe doporučuji provádět každých 60 000km kontrolu oleje v Haldex spojce jak vypadá, a v případě jeho znečištění nebo tmavé barvy jej vždy vyměnit.

Jak systém pracuje:

 

  • - snímač otáček motoru G28 a snímač polohy plynového pedálu G79 - komunikuje s ŘJ motoru J623
  • . snímač otáček kol G44 - G47 a spínač brzdových světel - komunikuje s ŘJ ABS/ESP J104
  • - ŘJ motoru + ŘJ ABS/ESP +snímač natočení volantu G58 + diagnostické rozhraní datové sběrnice CATEWAY J533 - komunikuje s ŘJ spojky Haldex J492
  • - ŘJ Haldex spojky dává informaci přes sběrnici CAN čerpadlu spojky Haldex V181 a elektromagnetickému ventilu regulace stupně otevření spojky N373, který reguluje tlak oleje. S využitím signálu integrovaného snímače teploty řídí systém pohonu 4X4. Jednota tlaku je závislá na velikosti napájecího proudu a je přiřazena přesně definovaná hodnota tlaku, který elektromagnetický ventil regulace vytváří. Dále musí pracovat v závislosti na rozjezdu, akceleraci, deceleraci, rychlosti jízdy, zastavení a parkování vozidla.
  • - čerpadlo Haldex spojky s akumulátorem tlaku oleje vytváří tlak 3MPa. Napájením cívky elektromagnetu vzniká elektromagnetická síla, kdy její velikost závisí na hodnotě přiváděného proudu. Tato vzniklá síla dává do pohybu regulační píst a ten otevře průtok, kterým proudí tlakový olej k pracovnímu pístu.
  • Dále tento systém reguluje jízdu na kluzké vozovce, při rozjezdu s prokluzem kol a při zásahu ABS/ESP.
  • Při poruše funkce ŘJ Haldex spojky dojde k rozpojení a přenos hnacího momentu na zadní nápravu je nefunkční.
  • Vlečení vozidla se zvednutou přední nápravou nesmí překročit rychlost 50km/h a délka vlečení vozidla nesmí přesáhnout 50km, jinak hrozí poškození Haldex spojky.

 

Poškozená ložiska Haldex spojky IV. generace nebo její rozvodovky degradací oleje (moje firma Haldex spojku nebo rozvodovku opravuje).

Poškozené ložisko Haldex spojky IV. generace - degradací oleje (doporučuji olej měnit po 60 000km - ne po 3 letech, olejový filtr kde jako filtrační prvek slouží vláknina který je součástí čerpadla se nedá vyměnit ). Vždy záleží za jak dlouho se uvedené km u vozidla najedou. Rozdíl opotřebení oleje musí být samozřejmě stářím nebo rychlostí ujetých km. Pro Haldex spojku IV. generace byl vyvinut speciální vysoko výkonný olej. Nezapomínejte, že také tento olej podléhá opotřebení.

V případě poškození Haldex spojky IV. generace je možno Haldex spojku objednat jako samostatný díl z důvodů, že její hnací pastorek je součástí zadní rozvodovky a nemusíte provádět jeho nastavení.

 

Nejčastější porucha Haldexu IV. generace - nepříjemný silný hluk při jízdě.

Po odpojení svorkovnice z čerpadla Haldex spojky - hluk zmizí. Vždy přečíst pamnět závad, změřit proud na hlavní ovládací ventil a změřit tlak na spojky Haldex spojky. Hodnota tlaku je závislá na velikosti napájecího proudu. Ke každé hodnotě je přesně definována hodnota tlaku, který elektromagnetický ventil řízení otevření spojky N373 vytváří.

ŘJ spojky Haldex reguluje dobu chodu čerpadla a aktivuje elektromagnetický ventil regulace stupně otevření spojky N373. Velikost tlaku oleje je určována výhradně nastavením ventilu N373.

Ve většině případech je vadné čerpadlo, popřípadě ŘJ Haldex spojky.

ŘJ a čerpadlo Haldex spojky existují jako samostatný ND.

ŘJ s akumulátorem tlaku společně Čerpadlo s filtrem

s ventilem N373 tento ventil je vždy součástí ŘJ

VŽDY MĚNIT ŘJ SPOLEČNĚ S VENTILEM - N373 ne ŘJ samostatně!!!

 

Haldex 5. generace, jeho změna a jak jeho systém pracuje.

Oproti 4. generaci Haldex spojky odpadl zásobník tlaku oleje, ŘJ s elektromagnetickým ventilem a filtr.

HAldex 5. generace byl zjednodušen ze 4 na 3 části:

- hydraulický systém s elektrickým čerpadlem a odstředivým regulátorem

- hydraulicky ovládanou více lamelovou spojkou

- elektronickou ŘJ

Tlak oleje na lamely spojky reguluje odstředivý ventil, integrovaný do elektricky poháněného šesti pístového čerpadla oleje. Tím na změny jízdních podmínek reaguje během několika milisekund. ŘJ pracuje s logaritmem, který rozpoznává průměry pneumatik při jejich opotřebení, tlaku vzduchu a přizpůsobuje tak činnost spojky. Je také připraven na případné poškození pneumaik a dojezd s nouzovým kolem.

Haldex spojka 5. generace je o 1,4kg lehčí. Doporučená výměna oleje je po 3 letech.

Vždy používat pouze originál olej VW, nikdy žádné náhrady.

 

Foto Haldex spojky 5. generace

Kontrola funkce spojky Haldex I. (do roku 2003) a II. generace.

1) - spojka Haldex otevřená - vozidlo zvednout aby se kola nedotýkala země.

- nastartovat motor, sešlápnout spojkový pedál, zařadit 1. stupeň a pomalu se rozjet - musí se otáčet všechna 4 kola - přitáhnout na chvilku ruční brzdu a zadní kola se musí zastavit, přední kola se otáčejí dál - jestliže se zadní kola neotáčejí - spojka Haldex je nesepnuta a její funkce je v pořádku.

Jestliže se ale zadní otáčejí je spojka Haldex sepnuta a je třeba hledat možné příčiny závady: zablokovaný ventil hlavního tlaku (čerpadlo), řídící jednotka - J492 Haldex spojky je vadná, spínač kontrolky ruční brzdy je vadný, mechanická závada na Haldex spojce

2) - spojka Haldex - vozidlo zvednout aby se kola nedotýkala země.

- nastartovat motor sešlápnout spojkový pedál, zařadit 2. stupeň, zatáhnout ruční brzdu a nechat spojku pomalu zabrat - motor se musí zastavit - jestliže se motor zastavil je spojka Haldex sepnuta a její funkce je v pořádku. Jestliže se ale motor nestavil je spojka Haldex nesepnuta je třeba hledat možné příčiny závady: zablokovaný ventil hlavního tlaku, řídící jednotka - J492 Haldex spojka je vadná, mechanická závada na Haldex spojce

Kontrola funkce spojka Haldex IV. generace (od 2008)

Diagnostický měřící přístroj se připojuje při vypnutém zapalování.

Pouze Haldex spojky IV. generace má již po nastartování motoru stálý přítlak na lamely spojky, které mohou někdy způsobovat slabý hluk při zatáčení a pomalé jízdě vozidla - nejedná se o závadu - NEOPRAVOVAT!!!

- před opravou zjistit co nejpřesněji příčinu závady pomocí diagnostického měřícího přístroje - řízené vyhledávání závad, vlastní diagnostiku, měřící techniku. Předpoklad je správná výška oleje ve spojce Haldex, správná řídící jednotka motoru a ABS/ESP (zkontroluje jejich kódování a identifikaci).

1) - kontrola Haldex spojky s mechanickou převodovkou.

- sešlápnout spojkový pedál, nastartovat motor, zařadit 1. rychlost a pomalu uvolňovat spojkový pedál - musí se otáčet všechna 4 kola, zatáhnout ruční brzdu, zadní kola se musí zastavit a přední kola se otáčejí dál - uvolnit ruční brzdu nechat zařazenou 1.rychlost, pedál akcelerace sešlápnout cca. na 20% - 30% a pomalu zatahovat ruční brzdu - zadní kola musí mít snahu se otáčet. Pokud proběhne zkouška Haldexu podle výše popsaného postupu - je funkce Hadex spojky v pořádku.

Pokud ne, tak je nutno vždy zkontrolovat: elektromagnet řízení otevření spojky N373, vadná ŘJ spojky Haldex J492,vadný spinač ruční brzdy F9 nebo mechanická závada na Haldex spojce nebo vadné čerpadlo.

2) - kontrola Haldex spojky s automatickou převodovkou.

- postup kontroly je stejný, jen s tím, že musíte zařadit volící páku do polohy ,,D"

Spojku Haldex IV generace lze možno vyměnit samostatně jako ND z toho důvodu, že pastorek Haldex spojky je součástí rozvodovky.

U Haldex spojky IV generace se již nemění olejový filtr.

Haldex spojka je funkční i při couvání.

 

Poškození ozubení Haldex spojky a rozvodovky - jízdy se zbytkovým olejem.

 

Jízda vozidla se zbytkovým olejem (mechanik měl vyměnit olej v Haldex spojce ale omylem vypustil olej z rozvodovky, který do rozvodovky nedoplnil. Vozidlo ujede cca. 1000km a potom může následovat prasknutí skříně rozvodovky viz. obrázek, což vede k destrukci ozubení - nelze opravit!!

100% viník mechanik nebo servis, který opravoval vozidlo.