Pomohu Vám s diagnózou závady sériových převodovek (popřípadě opravou včetně automatických převodovek, některé typy), které Vám jinak v servisech pouze vymění. Výměny převodovek po záruce jsou pro zákazníka drahé a ve většině případech stačí jen opravdu málo a převodovku lze opravit s malými náklady. Důvod je jen jediný, neznalost opravy, špatná diagnóza závady, obava z další reklamace.
Obrázek 6° převodovky (02M,02Q) - MQ350+MQ450. Olej G 052 171 A2 množství 2,3l + 0,1l
Odpověď: Jedná se o poškození obalu u 6° převodovek MQ 350 od kuličkového ložiska hnacího hřídele ve vozidlech (Škoda, VW, Seat, Audi), tak také o 5° + 6°převodovky - Transportér VW - T4 aT5. Poškozený obal převodovky se pozná tak, že po demontáži černého víčka, je možno hnací hřídelí a ložiskem pohybovat ven a dovnitř v obalu převodovky (radiální + axiální vůle). Tato vůle může mít za důsledek poškození kol rychlostí, která se otírají čely o sebe (hluk po přeřazení většinou 5 rychlosti). Proto doporučuji při každé opravě spojky, ještě zkontrolovat na hnacím hřídeli popisovanou radiální a hlavně axiální vůli.
Příčina poškození obalu převodovku je od vyschlého mazacího tuku na drážkování hnacího hřídele, který zajišťuje volný chod lamely spojky. Proto je nutné, vždy hnací hřídel převodovky namazat teplotním tukem obj. číslo G 000 100.
Při jakékoli demontáži převodovky z vozidla je nutno kontrolovat - popřípadě mazací tuk na drážkování hnací hřídele doplnit.
Tato závada způsobuje tyto poruchy nebo hlukové projevy:
1) hluk ve volnoběžných otáčkách
2) hluk při přeřazování rychlostí ( většinou na 5. rychlost) - možnost vytlačení gumového víčka (tlakem) a tím ke ztrátě oleje
3) vozidlo má tendenci po vyšlápnutí spojky se samovolně rozjíždět
4) hlukové projevy při změně zátěže (ubrání a přidání plynu - pohyb hnací hřídele)
5) občasné propadnutí spojkového pedálu
6) nelze vyřadit nebo zařadit rychlost - hlavně Z nebo 1.rychlost
V servisech Vám doporučí opravu výměnou skříně převodovky a nový typ kuličkového ložiska, což je pro zákazníka velmi drahé (cca. 25 000,- Kč a více). Nový obal převodovky vykazuje po čase podobné poškození - pitting a ovalita otvoru od nového typu ložiska.
Pro zvětšení fotografie klikněte na malý náhled. Zde vidíte foto již nového provedení ložiska a nového typu skříně převodovky, která vykazuje stejnou závadu. Naše firma uvedenou závadu (poškození skříně převodovky) opravuje. Zároveň ale musí být dodržen správný postup namazání hnacího hřídele (tuk G 000 100), aby nedošlo znovu k poškození skříně převodovky. Skříň převodovky je možno pouze 2x opravit.
V žádném případě nedoporučuji jen podkládat kuličkové ložisko z venku (radiální vůli hnacího hřídele neodstraníte) nebo kuličkové ložisko lepit do skříně převodovky!!! Může dojít k havárii vozidla.
Na obrázku (šipka) vidíte někoho výmysl vypodložit jen hnací hřídel - tento mechanik neví co zákazníkovi může způsobit! Může dojít i k nabourání vozidla.
Foto poškození ložiska a skříně převodovky nového typu (axiální + radiální vůle). Skříň převodovky dokážeme opravit. POZOR na vypouklé černé pogumované víčko. Pokud zjistíte, že je již vypouklé ihned vozidlo odstavit - hrozí jeho vypadnutí a tím destrukce převodovky. Oprava zaseknutím ložiska. (obrázek č. 4)
- převodovku přivezete po tel. domluvě (602 382 109) do 8,00h čistou, bez oleje a s demontovaným spojkovým ložiskem (pokud možno prostor spojky vyčistit),popřípadě u typů 4x4 demontovat úhlovou převodovku. Doba opravy je cca.4,5h. Cena opravy převodovek (práce + materiál) činní 10 200,- Kč bez DPH s olejem 12 000Kč bez DPH. V některých případech je i poškozen synchronní kroužek 5r. nebo 6r. (vymačkané boky zubů) + 1 400 Kč.
Silný hluk při jízdě na 5r.
Poškozené zuby (jejich čela) hlavně na 5r. Zuby na kolech na hnacím i hnaném hřídeli, které jsou poškozeny od rozpadlého kuličkového ložiska ( některá kola lze opravit).
Hluky za jízdy na 4 a 6 rychlost.
Poškození (ulomené 3 zuby) na společném kole pro 4 a 6 rychlost - výrobní vada nebo únavový lom. Doporučuji hnací hřídel zkontrolovat při každém rozebrání převodovky. V případě poškození nebo kdy zuby na kolech vykazují modrou barvu - přehřátí, je nutné vyměnit i proti zabírající kola 4 a 6 rychlosti.
Vozidlo jede jen na 1r. a 2r.
Prasklý hnaný hřídel mezi 1r. a 4r. - výrobní vada nebo únavový lom.
Odstranění: zkontrolovat olejovou náplň na přítomnost kovových špon. Olej vykazuje kovové špony - opravit převodovku. Pokud je olej čistý, stačí ho pouze vyměnit - pro 5° a pro 6° převodovku obj. číslo oleje - G 070 726A2.
Pro zvětšení fotografie klikněte na malý náhled. Musí být vždy znatelné jednotlivé zuby (unašečů, nábojek spojkových lamel atd.) tvar zubů je jako hradba.
Pro zvětšení fotografie klikněte na malý náhled. Zde vidíte, že zuby unašeče netvoří již hradby ale zuby jsou opotřebeny do špiček - okamžitá výměna dílu (dojezd cca. 3 000km). Příčina - chybějící O kroužek nebo chybějící předepsaný tuk. Uvedená závada se Vám může objevit také na drážkování lamel spojek (příčina - nenamontovány středící pouzdra mezi motorem a převodovkou) a dále u 6°převodovek DSG - drážkování na vývodu dvouspojky (nutno kontrolovat vždy při výměně setrvačníku ZMS).